Potentiële cliënten écht kennen

“Door de inzet van marketing automation halen we nu 50% meer cliënten uit ons online kanaal,” vertelt Kobus Dijkhorst van de Nederlandse Obesitas Kliniek (NOK) enthousiast. Aan sitebezoekers geen gebrek. Maar de conversie kon veel beter.”

Door gepersonaliseerde informatie en service zijn de conversiecijfers enorm gestegen. De crux? Het gebruik van marketing automation. “We kennen onze potentiële cliënten veel beter. En dus hun behoeftes.”

Twijfel is geen gemiste kans meer

De Nederlandse Obesitas Kliniek (NOK) is hét centrum voor cliënten met morbide obesitas. De NOK heeft tien vestigingen en verzorgt behandelingen met en zonder operatie. Het besluit om een dienst van de Nederlandse Obesitas Kliniek af te nemen is voor veel cliënten ingrijpend. Logisch dus dat veel cliënten twijfelen over een maagverkleining of maagballon. Voor de NOK is die twijfel een kans om klanten nog beter te helpen. Bijvoorbeeld door betere voorlichting over de behandelingsmogelijkheden, nazorg, kosten en consequenties. De NOK merkte dat potentiële cliënten vooral in de beginfase regelmatig afhaakten, de beslissing uitstelden of voor een andere zorgaanbieder kozen. Daarom wilde de kliniek cliënten nóg beter begeleiden tijdens die eerste fase van de klantreis. Indicia ondersteunde de kliniek daarin. Enerzijds door de klantreis in beeld te brengen en voor meer structuur te zorgen. Anderzijds door de verschillende stappen in de klantreis te ondersteunen en te stroomlijnen met een intelligent marketing automation platform.

Wanneer haken cliënten af?

Marketing automation platform Hubspot biedt ondersteuning op het gebied van marketing, support en sales. Indicia focuste zich in eerste instantie op lead nurturing en bracht zorgvuldig in kaart in welke fases van het proces cliënten afhaken. Na ontvangst van schriftelijke informatie bijvoorbeeld? Of na een gesprek met de arts of het kostenoverzicht. Ook werd duidelijk via welke kanalen de meeste leads op de website binnenkomen. Deze inzichten maken dat de NOK cliënten nog beter kan ondersteunen door op het juiste moment de juiste opvolging in te zetten.

De juiste opvolging door inzicht in cliëntgedrag

Nu Hubspot is ingericht, heeft de kliniek meer inzicht in cliënt-data en kent daardoor de behoeften van cliënten veel beter. Hubspot biedt diepgaande inzichten, bijvoorbeeld in manieren waarop een cliënt bij de NOK terecht is gekomen, en op welk moment. Het programma laat bovendien zien welke middelen het beste werken. Zijn social post effectiever? Of juist voorlichtingsavonden. Ook werd duidelijk op welk moment mogelijke cliënten afhaken. Op die manier ontdekte het management dat cliënten soms afhaken om redenen die nog niet bekend waren. Het management neemt nu beslissingen op basis van nauwkeurige salesdata en monitort eenvoudig de verschillende klinieken.

 

Medewerkers NOK succesvoller

Werk is leuker als je succesvol kunt zijn. Sales en leidinggevenden bij de diverse klinieken van de NOK profiteren iedere dag van de verbeterde informatiestroom. Ook voor zorgcoördinatoren is het werken bij de NOK plezieriger geworden omdat ze zich nog veel meer kunnen focussen op het verlenen van de beste zorg en in kunnen spelen op de specifieke behoeften van cliënten. Zo geeft informatie zorg een menselijk gezicht.

Meer lezen over marketing automation

10
Klinieken
1
Gestroomlijnde klantreis
5x
Meer rendement