Hoe een contenthub jouw organisatie niet vindbaar maakt, maar wel klanten oplevert...

Dit klinkt vast ongeloofwaardig: niet beter gevonden worden maar wel meer klanten. Het kan ook niet. Sterker nog, eigenlijk word je met deze online strategie wél vindbaar. Maar niet via je eigen website… en daar zit het ‘m.

Deze slimmigheid hebben wij bij Indicia helemaal door. Maar zonder nu een epistel te schrijven over ons eigen product (inside-out marketing) beantwoord ik 5 vragen die ik het vaakst van DGA’s krijg over onze online contentstrategie in deze blog.

Samengevat lees je in dit blog hoe wij voor jou een winnende contentstrategie implementeren via een platform met informatieve content. Je bespaart advertentiekosten en bouwt duurzame posities op in Google.

Heb je na het lezen van mijn antwoorden nog andere vragen? Gebruik het contactformulier en ik neem snel contact met je op.

1. Wat is nu eigenlijk een contenthub?

Dit is gelijk misschien ook wel de meest complexe vraag. Ik kan hem heel makkelijk beantwoorden en dan krijg je een antwoord als: “Dit is een non-branded website (en dan bedoel ik; niet met jouw brand) met heel veel content”. Content doet het namelijk goed in Google. Daarmee word je goed gevonden, wat vervolgens leidt tot meer websitebezoekers en naamsbekendheid.

Maar met deze korte uitleg mis ik toch een aantal nuances die het nu nét interessant maken en waaruit blijkt dat een contenthub een duurzaam marketingmiddel is. Het iets langere antwoord is namelijk:

Een contenthub is een non-branded website waar een thema zowel in de breedte als in de diepte uitgewerkt wordt. Deze website speelt in op de behoeftes die een bezoeker in elke fase van de klantreis (buyer journey) heeft en maakt gebruik van een nieuw owned mediakanaal (ofwel een kanaal waar jij zelf de regie op hebt) gericht op het delen van kennis en informatie. Door het informatieve en objectieve karakter leidt dit platform tot effectievere campagnes (paid media) én word je gezien als autoriteit op dit gebied (earned media)

2. Hoe pakken wij deze contentstrategie aan?

We starten met het vaststellen van een onderwerp (jouw expertisegebied), doelstellingen (deze meten we continu) en partners (met wie gaan we samenwerken?). Vervolgens doen wij een uitgebreid markt-, doelgroep- en zoekwoordenonderzoek om te komen tot:

  • Een gevalideerde waardepropositie en de positie van het platform in de markt;
  • De behoeften (jobs) van de doelgroep en hoe zij deze behoeften bereiken;
  • De moeilijkheden (pains) van de doelgroep en waar ze tegenaan lopen bij het zoeken naar oplossingen om de behoeften te vervullen;
  • De voordelen (gains) die het de doelgroep oplevert wanneer zij het probleem tackelen;
  • Een uitgebreide zoekwoordenanalyse om de beste zoekwoorden inzichtelijk te krijgen.

Een winnende strategie vraagt er namelijk om dat je het spel, de spelregels en de te beïnvloeden elementen goed kent.

value proposition canvas

“Een contenthub is een non-branded website waarbij we een thema zowel in de breedte als in de diepte uitwerken. Daarbij spelen we in op de behoeftes die de bezoeker in elke verschillende fase van de buyer journey heeft en maken wij gebruik van een nieuw owned media kanaal, dat door het informerende en objectieve karakter leidt tot effectievere paid én earned media.”

 

Wat levert een contenthub mijn bedrijf op?

Door dit onderzoek leren wij op basis van data waar potentiële klanten naar zoeken als zij Googelen. Jij Googelt toch ook gewoon al jouw vragen? Over die vragen schrijven wij vervolgens informatieve artikelen, zodat de bezoeker zijn ‘pains’ kan oplossen om zijn ‘jobs’ succesvol uit te voeren. Dus de vraag van jouw doelgroep staat centraal; niet jouw product. Da’s outside-in marketing. Dit mechanisme van waardecreatie zorgt ervoor dat bezoekers van de hub terugkeren en vertrouwen krijgen in het platform. Zo’n trouwe fanbase vormt ons fundament om een diepere relatie te bouwen met bezoekers, zodat we ze op de juiste momenten jouw producten en diensten kunnen aanbieden. Om dit te realiseren verleiden we de websitebezoekers om hun mailadres achter te laten om daarmee toegang te krijgen tot whitepapers, afgeschermde blogs, gratis webinars, nieuwsbrieven, video’s etc. Die gegevens slaan wij (AVG-proof) op om zo steeds meer kennis op te bouwen over de behoeftes van deze bezoekers. Deze persoonsgegevens zetten we in om ze door de buyer journey te begeleiden. Daarbij maken we natuurlijk gebruik van marketing automation. En telkens als het moment daar is, jouw product of dienst aan te bieden. Zo krijgen jij (en eventuele partners) warme leads… en klanten.

3. Kan ik zo'n contenthub niet zelf opzetten?

Ja. Dit kun je best zelf. Tenminste als je hier tijd voor hebt. Of een grote marketingorganisatie. Daarbij is het wel relevant dat je een strateeg, marktonderzoeker en schrijvers hebt. Ook heb je nog een marketingautomationspecialist, een campagnespecialist, een paar programmeurs en een growth hacker nodig.

Dan raden wij je ook nog een performance manager aan, want een content hub staat gelijk aan het starten van een online bedrijf; zonder extensief meten en optimalisatieslagen uitvoeren, gebeurt er weinig. En met al die disciplines is een projectmanager eigenlijk ook wel handig. Als je deze mensen allemaal in dienst neemt, dan hebben zij niet genoeg te doen voor een fulltimebaan. Zoek je het in 1 of 2 collega’s, dan zijn zij weer geen specialist. Bovendien hebben wij ook software ontwikkeld om geautomatiseerd content te maken. Hierbij scrapen wij met een intelligente tool content van andere websites en zetten wij vervolgens taaltechnologie in om hier een nieuw artikel van te maken.

Nee, wij raden dus niet aan om het zelf te doen! Het uitbesteden van de uitvoering van deze marketingstrategie brengt minder kosten met zich mee en zal meer opleveren. Maar heb je goede mensen die aan een van deze profielen voldoen, dan kunnen zij uiteraard heel goed in het proces meedraaien. Dat drukt natuurlijk ook kosten en je bouwt kennis op in je organisatie.

4. Is dit dan het einde van het (online) adverteren voor mijn organisatie?

Ik snap deze vraag wel. Een contenthub is natuurlijk niet gratis met al het werk dat erin gaat zitten. En na al het werk is jouw contenthub zó goed vindbaar dat betaalde advertenties niet meer nodig zijn, toch?

Dat is zeker waar. Maar een kleine adder; het duurt even voordat de content rankt bij een nieuwe site (lees; vindbaar is in Google). Dus dat gat vullen we in met betaalde advertenties op social media. Wanneer de content indexeert dan bouwen we het adverteren af.

Bovendien blijft de combinatie paid, earned en owned media, waar ik het eerder al over had, belangrijk. Het grote voordeel van een content hub is dat je inspeelt op latente informatiebehoeften. Eigenlijk breng je telkens een cadeautje verpakt in de vorm van relevante content. En een cadeautje, dat geef je toch om iemand blij te maken. Dit in tegenstelling tot advertenties waarmee je direct streeft naar meer verkoop. Een content hub is dus veel meer georiënteerd op het verlenen van objectieve informatie en service. Advertenties kunnen wel heel complementair zijn aan hubs, juist omdat we er een ander doel mee nastreven. Met een hub zet je in op een lange termijn relatie met jouw potentiële klanten. Met advertenties ga je voor directe conversie. Zo zien we dat de meeste contenthubs uiteindelijk gewoon blijven adverteren op de social media als extra aanvulling op organische content. Dat kan ook, omdat de ROI hiervan inzichtelijk is.

“Levert jouw business een complex product of dienst? Speelt jouw organisatie in op een complexe klantvraag? Mist jouw doelgroep veel informatie en leidt dat tot veel onzekerheden voor jouw potentiële klanten op? Allemaal indicatoren die erop wijzen dat je met een content hub extra service kan verlenen.”

 

Wat levert een contenthub mijn bedrijf op?

5. Is een contenthub dan beter dan betaalde advertenties op social media en Google? Dan kom ik ook bovenaan toch?

Ja en nee. Het is vooral iets anders. Wij helpen namelijk ook veel klanten met onze online advertisingdienst. De contenthub voegt daar echter iets extra’s aan toe. Het is een manier om de doelgroep op een andere manier te leren kennen, om samen te werken met partners en om kennis uit de organisatie naar buiten te brengen. Een bedrijf is tenslotte zoveel waard als de kennis die het weet te ontsluiten.

Zie adverteren in Google als een huis huren (en dan praat ik dus even niet over branding, maar traffic en sales gerichte campagnes). Zolang je betaalt mag je er gebruik van maken. Daarna niet meer. Zie een contenthub als het kopen van een huis. Nadat je betaald hebt, is het huis van jou. Een blog blijft vaak jaren bovenaan staan (Google maar eens op “verschil geel grijs kenteken” of “beste high tea brabant”). Wat je hier op nummer 1 vindt, staat daar al jaren!

6. En wat is mijn ROI bij deze marketingstrategie?

Dit is de belangrijkste vraag van elke DGA. Marketing is leuk, maar het wordt pas echt leuk wanneer je voorspelbaar maakt wat elke geïnvesteerde euro oplevert. Dit is voor elk project anders en gezien blogs op onze contenthub in maximaal 5 minuten te lezen moeten zijn én gezien ik een cliffhanger nodig heb (het practice what you preach principe) vraag ik gewoon om je e-mailadres zodat ik contact met je op kan nemen. Dan weet ik dat je écht geïnteresseerd bent 😉

Onderzoeken wat een Contenthub voor jouw digitale groei kan betekenen? Vul het formulier in.