SEO & SEA

SEO en SEA zijn veelgehoorde termen. Maar waar staan ze eigenlijk voor en waarom zijn ze zo belangrijk?

SEO

SEO staat voor Search Engine Optimazation. In het Nederlands ookwel Zoekmachine Optimalisatie genoemd. Dit zorgt voor een betere vindbaarheid in de organische (natuurlijke) resultaten bij gebruik van een zoekmachine.

3 punten zijn bepalend voor SEO:

  1. Techniek: SEO begint met een goed gebouwde website
  2. Content: zoekmachines vinden waardevolle content belangrijk
  3. Autoriteit: hoe serieus wordt je online genomen?

SEA

SEA staat voor Search Engine Advertising. In het Nederlands Zoekmachine Adverteren. SEA is dus het adverteren in Google en zorgt voor meer website bezoekers via advertenties. Dit doe je met behulp van Google AdWords.

De meest bekende vorm van Google Adwords zijn de advertenties aan de bovenkant en aan de rechterkant van de pagina waar de zoekresultaten worden weergegeven. De organische (natuurlijke) resultaten zijn midden op de pagina terug te vinden.

Samenspel van SEO & SEA

Beide strategieën hebben hun eigen voor- en nadelen. Bij SEA sta je meteen bovenaan de zoekresultaten en kan je heel gericht mensen naar je site leiden, maar als je stopt met betalen ben je je positie kwijt. SEO is gratis, maar je moet wel langzaam een reputatie opbouwen. Wanneer je je website gaat optimaliseren, sta je niet de volgende dag bovenaan. Maar wanneer je eenmaal bovenaan staat kost het je niets. De concurrentie zal echter ook bovenaan proberen te komen, wat zoekmachine optimalisatie een continu proces maakt om een goede positie te behouden.

De beste strategie om online goed gevonden te worden, is dan ook om SEO en SEA naast elkaar in te zetten zodat je altijd goed vindbaar bent voor de klanten die je graag wilt bereiken.

Lees meer over SEO en SEA.

Voordelen SEO

  • SEO is gratis.
    De website krijgt een betere positie in de zoekresultaten, zonder dat je daarvoor advertenties hoeft te kopen
  • Langdurig effect
    De aanpassingen aan de website zorgen voor een langdurig effect in de vindbaarheid en de waarde die zoekmachines aan je website toekennen.
  • Goede vindbaarheid in alle zoekmachines
    Je hogere positie in de zoekresultaten in verschillende zoekmachines (zoals Google, Bing, Yahoo en MSN) zorgt voor een grotere zichtbaarheid

Voordelen SEA

  • Gericht op uw doelgroep.
    Je kan zelf kiezen op welke zoekwoorden je gevonden wil worden en aan welke doelgroep de advertentie getoond wordt. Zo kan je een heel specifieke doelgroep bereiken.
  • Meetbare resultaten.
    Je kan precies zien hoeveel mensen op de advertenties klikten en welke acties zij ondernamen op de website. Zo krijg je een beter beeld hoe je op de behoeften van klanten kan inspelen en hoe je de website het beste kunt inrichten (wat ook weer helpt bij de organische vindbaarheid!)
  • Google Adwords is perfect voor remarketing
    Met Google Adwords kan je mensen bereiken die al een keer op je website zijn geweest. Hiermee herinner je de bezoeker aan je product of dienst.
  • Goedkoper en gerichter dan traditionele reclame.
    Je bereikt precies de doelgroep die op zoek is naar je product of dienst en je betaalt alleen als er iemand daadwerkelijk op de advertentie klikt en op je website terecht komt.
  • Optimale vindbaarheid in Google
    De meerderheid van de Nederlanders gebruikt Google om op internet te zoeken. Google Adwords is dan ook een ideale manier om mensen te bereiken. Doordat de advertenties niet bij andere zoekmachines worden getoond, blijft het echter belangrijk om SEA en SEO naast elkaar te gebruiken.

Bent u geïnteresseerd of heeft u een vraag over zoekmachine optimalisatie (SEO) en Google Adwords (SEA)?