Indicia helpt Mekano bij het vinden en binden van ZZP’ers
- Combinatie van strategisch advies én praktische uitvoering
- Uitgebreid onderzoek onder de doelgroep vormde het startpunt
- Marketing automation platform HubSpot vormt de basis onder het wervingsproces
- Advertenties en landingspagina’s worden voortdurend geoptimaliseerd
- Warme samenwerking op basis van heldere afspraken en duidelijke doelstellingen
+
Verbinden van de techniek
Mekano bemiddelt technische ZZP’ers in de industrie. Via Mekano gaan deze zelfstandigen aan de slag bij bedrijven zoals Bosch, LambWeston en Bavaria. Elke week werken er zo’n 250 ZZP’ers via Mekano. Zowel de opdrachtgever als de technische professional hoeven zich over de administratieve aspecten geen zorgen te maken; Mekano regelt álles. De bemiddelaar onderscheidt zich in de markt door een uiterst persoonlijke aanpak. Zes consultants met een diepe technische achtergrond analyseren elke opdracht op locatie en zoeken daar de best passende professional bij. Soms duurt een opdracht een dag. Het kan ook zomaar zijn dat een zelfstandige via Mekano een jaar onder de pannen is.
Mekano specialiseerde zich in eerste instantie vooral in het bemiddelen van mbo’ers. Om ook in de vraag naar hbo-geschoolde engineers te kunnen voorzien, zette het bedrijf een nieuwe label op: Mekano Engineering. Deze hbo–doelgroep zat nog niet in de database van Mekano. Na een zorgvuldige selectie besloot Mekano in zee te gaan met Indicia om in eerste instantie duizend nieuwe ZZP’ers te vinden in 2020 én de nieuwe service van Mekano op de kaart te zetten bij opdrachtgevers.
Ook jouw bedrijf op de kaart zetten?Diepgaand doelgroeponderzoek
“Hoe gaan we Mekano in de markt zetten? Hoe gaan we mensen verleiden tot het aanvullen van hun profielen? Dat waren de vragen die we bij Indicia neerlegden”, vertelt directeur Iwan Jacobs. “Om de doelgroep optimaal te kunnen benaderen, startte Indicia met een uitgebreid onderzoek. Jacobs: “We hadden best een goed beeld van de doelgroep. Aan de hand van diepte-interviews van Indicia met tien mensen uit de doelgroep werden die ideeën getoetst. Dat waren goede, inhoudelijke gespreken. De mensen die we spraken, voelden zich bovendien echt gehoord.”
Er kwamen veel nuttige zaken uit de verdiepingssessies. Dat vindt ook Monique van Ruremonde, Mekano’s marketeer. Van Ruremonde: “Een inzicht uit deze sessies was bijvoorbeeld dat deze HBO-geschoolde professionals niet voortdurend benaderd willen worden met nieuwe opdrachten. Bij deze doelgroep draait het om de inhoud van de opdracht. Deze ondernemers willen geprikkeld worden, ze willen groeien en leren. Anders haken ze af.”
De juiste profielen
Toen Indicia een goed beeld had van de doelgroep, startte het creëren van online zichtbaarheid. Jacobs: “Via online advertenties belanden mensen op specifieke landingspagina’s waar we ze uitnodigden om hun gegevens achter te laten en hun beschikbaarheid door te geven. Het is daarbij natuurlijk de kunst om kwalitatief hoogwaardige inschrijvingen te verzamelen van mensen die écht bij Mekano passen. Daarom benaderen wij nieuwe mensen na inschrijving zo snel mogelijk. In gesprek met ze treden is een must om ze goed te kunnen matchen aan een opdrachtgever.”
De doelgroep vangen
Om dat proces helemaal te stroomlijnen, maakt Mekano gebruik van HubSpot, een veelzijdig platform voor marketing automation. HubSpot helpt Mekano om de aandacht van de doelgroep te vangen en mensen vervolgens aan te zetten tot actie. Als mensen hun profiel helemaal gevuld hebben, worden ze vervolgens gestructureerd van relevante informatie voorzien. Dat is geen statisch proces. Indicia draaide voortdurend aan knoppen om campagnes nóg effectiever te maken, bijvoorbeeld door de advertenties en landingspagina’s met behulp van A/B-tests te optimaliseren. Het werkt. Van Ruremonde: “Het is onze ambitie om eind 2020 ruim duizend profielen in onze database te hebben. Vooralsnog liggen we op schema.”
Meer lezen over marketing automation