AI en consent: hoe slimme personalisatie begint bij duidelijke toestemming
Privacyregels zijn geen blok aan het been—ze zijn je vliegwiel voor betere personalisatie. AI-consentmanagement en GDPR-personalisatie gaan hand in hand. Met heldere toestemming en duidelijke voorkeuren start je slimme én respectvolle customer journeys. Hier lees je hoe

Veel GDPR-bewuste marketeers twijfelen of ze AI mogen inzetten zonder privacywetgeving te overtreden. Vaak zijn ze bang nuttige data te missen, of – erger – per ongeluk een grens over te gaan. Het resultaat: personalisatie blijft achter of er wordt te voorzichtig gehandeld.
Met AI-consentmanagement geef je klanten keuzevrijheid en verzamel je precies genoeg data, compliant met GDPR-personalisatie. Leg uit waarvoor je toestemming vraagt en geef klanten tools voor inzicht en aanpassing van hun voorkeuren. De NS gebruikt bijvoorbeeld toestemmingshokjes en een voorkeurencentrum voor gepersonaliseerde aanbiedingen—volledig transparant.
Wij helpen graag
-
01 Vereenvoudig de toestemmingsvraagVraag niet te veel ineens. Maak het proces van consentmanagement eenvoudig én begrijpelijk. Zo verhoog je de bereidheid tot delen én blijf je in lijn met AI-consentmanagement.
-
02 Zet voorkeurencentra inBied klanten een duidelijk voorkeurencentrum waarmee ze eenvoudig kunnen aangeven voor welke GDPR-personalisatie ze openstaan. Zo geef je ze regie en verzeker je relevante AI-personalisatie.
-
03 Monitor en update regelmatigHoud je AI-consentmanagement up-to-date met wettelijke wijzigingen en klantfeedback. Zo blijf je compliant en passen je GDPR-personalisatie en klantrelatie altijd bij de actuele situatie.