Social Media strategie 

Social media biedt vele kansen, maar het effectief inzetten van social media om verkoop te verhogen en bedrijfsresultaten te verbeteren vergt expertise op het snijvlak van technologie, marketing en reclame. Een social media strategie van Indicia Interactiv zorgt ervoor dat uw bedrijf, merk en labels zo gepositioneerd zijn op relevante social media, dat u deze kansen benut:

  • grotere naamsbekendheid bij uw doelgroepen;
  • meer inzicht in wat uw doelgroepen aanspreekt en triggert;
  • klanten die door brand engagement meer binding hebben met uw merk en optreden als ambassadeurs bij vrienden en bekenden;
  • een betere indexering van uw online kanalen door zoekmachines;
  • en meer conversie off- en online.

Paid, owned & earned media

Bij het opzetten van social media activiteiten onderscheiden wij drie belangrijke peilers:

Paid media: de aandacht die bij de doelgroep ‘gekocht’ kan worden door middel van advertenties. Binnen social media platformen kan zeer gericht gesegmenteerd worden op basis van demografische gegevens en bijzonderheden, zoals interesses. Deze advertenties kunnen het begin vormen van een consumer journey;

Owned Media: dit is de communicatie en conversatie die met de doelgroep via de eigen social media kanalen. Hier verzorgen wij namens uw bedrijf de openingszin van de conversatie met de doelgroep;

Earned Media: op het moment dat een persoon uit uw doelgroep op uw uitingen ingaat, of uw merknaam noemt op ander social media kanaal, is dit zichtbaar voor personen in zijn ‘sociale achterban’. Uitgaande van een positieve boodschap, treden zij dan op als ambassadeur voor uw merk en zorgen ze voor extra bereik.

Uitgangspunt Social Media strategie: continuïteit in positieve klantervaringen

Uitgangspunt bij het ontwikkelen van een social media strategie is de kwaliteit van het contact dat uw doelgroep heeft met uw organisatie en het borgen van de continuïteit ervan. Hierbij benaderen wij een social media strategie vanuit een customer journey. Ieder touchpoint moet een positieve ervaring zijn en uw doelstellingen ondersteunen. Door de klant mee te nemen in het verhaal van uw merk, ontdekt deze de verschillende dimensies van uw boodschap.

We zetten social media in om klantervaringen te optimaliseren door:

  • het mobiliseren van uw merkambassadeurs;
  • het inspireren & informeren van uw doelgroepen;
  • een betere reactiesnelheid van uw bedrijf als het gaat om meldingen via social media platformen;
  • meer inzicht in wat uw doelgroep leuk vindt, zodat de klantbeleving verbetert.

Social Media geïntegreerd met apps, shops en sites

Indicia ontwikkelt een brede range aan digitale oplossingen zoals apps, webshops en sites. Wij begrijpen daardoor exact hoe techniek werkt en hoe doelgroepen daarmee om gaan. Hierdoor kunnen wij binnen uw social media strategie een brug slaan met zulke kanalen. Zo zijn we in staat een geïntegreerde online strategie te ontwikkelen, waarbij de inzet van social media uw andere online activiteiten ondersteunt. Hierbij kan het verhogen van conversie in bijvoorbeeld een webshop een belangrijk onderdeel zijn.

Social Media is niet meer weg te denken uit onze maatschappij en tegenwoordig onlosmakelijk verbonden met marketing. Veel bedrijven nemen in hun marketingplan het onderdeel Social Media op, echter verdient Social Media een geheel eigen strategie die samenhangt met de andere marketingonderdelen. De ontwikkeling van een Social Media strategie staat in het teken van uw doelgroep en doelstellingen en begint met een analyse van de huidige situatie.

Analyse

Allereerst wordt een analyse opgesteld die inzichtelijk maakt op welke websites er over uw merk of bedrijf wordt gepraat. Hierbij worden de volgende zaken geanalyseerd:

Interactie
Waar vindt de interactie plaats? Wat is de mate van interactie? Op welke platformen wordt het meest over uw product of dienst gesproken? Wat is de doelgroep van die platformen en wat is de toon van de berichten?

Populariteit
Hoeveel bezoekers hebben deze platformen en wat is het bereik? Wat is de snelheid waarmee content door een netwerk wordt verspreid?

Kwaliteit
Hoelang bestaat een connectie? Hoe loyaal zijn de mensen binnen het netwerk en wat is bruikbaar?

Influencers
Welke personen hebben een belangrijke stem binnen het platform en wat voor rol hebben zij in conversaties? Wat is de reputatie van een persoon op verschillende sociale netwerken? Wat is het aantal connecties van een persoon?

Social Media marketing strategie

Op basis van de analyse stellen wij een profiel van uw doelgroep vast. We bepalen waar de doelgroep zich bevind en kijken samen naar wat voor soort relatie u kunt opbouwen met uw doelgroep.

Aan de hand van dit profiel wordt er een Social Media marketing strategie geformuleerd. Na goedkeuring van de strategie wordt het concept omgezet in een Social media plan van aanpak en wordt er een content plan gemaakt, waarna vervolgens een crisisplan wordt opgesteld. Het activeren van een merk kan op diverse manieren zoals het integreren van bestaande communicatiemiddelen, een campagne en Social advertising. Op basis van content en engagement binnen de community zal de bezoeker van het Social Media platform verleid worden om deel te nemen aan acties en terug te komen naar het platform.

Ons Social Media team met specialisten zijn bekend met de regels van Social media en ervaren met het voeren van online gesprekken. Zij adviseren en ondersteunen bij het starten en onderhouden van de dialoog met de doelgroep. De resultaten worden inzichtelijk gemaakt zodat uw investeringen meetbaar zijn.

Meer weten over Social Media strategie en wat Indicia hierin voor u kan betekenen? 

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.