Verzekeringsaanbieder ZEKUR co-innoveert al acht jaar met Indicia

Verzekeringsaanbieder ZEKUR en Indicia go way back. Wat in 2008 begon als een typische leverancier-klantrelatie is uitgegroeid tot een hecht scrumteam dat het online platform van ZEKUR samen elke dag weer naar een hoger plan tilt. Martijn Bakker, manager e-business en channel development bij ZEKUR, vertelt over duurzame groei, de voordelen van scrum en het geheim van een goed team.

Kun je kort iets vertellen over ZEKUR?

“Toen de nieuwe zorgverzekeringswet in 2006 van kracht ging, bracht dat een flinke marktverschuiving teweeg. Univé pakte dat moment met beide handen aan om te pionieren en verder te kijken dan het standaardaanbod. Daar is het online label ZEKUR uit ontstaan. ZEKUR is in het seizoen 2007/2008 gestart meteen zorgverzekering die goedkoop aangeboden kan worden dankzij afspraken met ziekenhuizen en zorgverleners. ZEKUR maakt het mogelijk om in enkele klikken en tegen een lage premie online verzekeringsbundels af te sluiten voor zorg, wonen, rijden en zzp. De focus ligt altijd op gemak voor de consument.”

Hoe belangrijk is de website voor jullie?

“ZEKUR.nl is ons belangrijkste kanaal. Dat was het al toen we in 2007 begonnen en dat is het nu nog steeds. Het is voor ons dus cruciaal dat de website stabiel is maar tegelijkertijd ook flexibel: we willen met een snelle time-to-market met nieuwe producten en concepten inspelen op kansen die zich voordoen. Indicia is daarbij onze partner van het eerste uur. Samen hebben we de website grootgebracht van eenvoudige website tot krachtig platform met de hoogste conversie in verzekeringsland.”

Hoe hebben jullie dat aangepakt?

“Online is natuurlijk nooit af. Het is een continu verbeterproces, met als doel klanten doorlopend een geweldige ervaring te bieden en hen aan ons te binden. In onze achtjarige samenwerking met Indicia hebben we daarom altijd de focus gelegd op het bouwen van een toekomstbestendig businessplatform dat we eenvoudig kunnen uitbouwen. Want als alle technologische randvoorwaarden kloppen, dan komt de conversie vanzelf. De ontwikkeling van ons eigen CMS is daar een mooi voorbeeld van. Samen met Indicia maakten we inzichtelijk welke features wij nodig hadden en op basis van bouwstenen zijn we die gaan toevoegen aan het platform. Later – toen de techniek dat toeliet – hebben we de code helemaal losgetrokken van het design, waardoor we de voorkant van de website nu razendsnel kunnen aanpassen zonder dat we de data, logica en processen hoeven te veranderen. Deze scheiding heeft vele voordelen. Zo verbetert de leesbaarheid, de overzichtelijkheid en herbruikbaarheid van de code. De website is daardoor eenvoudiger te beheren. De voorkant van de website kun je razendsnel aanpassen zonder dat we de data, logica en processen hoeven te veranderen en andersom kun je nieuwe functionaliteit sneller ontwikkelen en toevoegen.”

“Focus op toekomstbestendig platform waar je snel aanpassingen kunt doen en nieuwe functionaliteit kan toevoegen.”

Wat zijn de uitdagingen waar jullie voor staan?

“Nieuwe technologieën volgen elkaar in snel tempo op en dat brengt veel kansen met zich mee. Maar in de verzekeringswereld zijn we vooral nog bezig om bestaande verzekeringsproducten en processen te digitaliseren. Bij ZEKUR willen we dat doorbreken en werken we aan nieuwe producten die écht gebouwd zijn voor de digitale wereld. Omdat we een vrij klein team hebben, maakt dat ons extreem wendbaar en kunnen we die producten over het algemeen sneller lanceren dan concurrenten. We hebben dan wel een platform nodig dat die snelheid kan bijbenen. Dat is voor ons een van de belangrijkste redenen om met Indicia te werken. We hebben samen zoveel kennis opgebouwd dat we supersnel kunnen schakelen.”

Wat is de kracht van de samenwerking?

“In de loop der jaren hebben we een vast team van Indicia-mensen om ons heen verzameld, dat bestaat uit twee senior developers, een UX-developer, een junior developer, een accountmanager en een business analist. We vullen elkaar aan, spreken dezelfde taal en kennen allemaal het kader waarbinnen we opereren. Ik hoef het met de developers niet meer te hebben over requirements, waardoor zij met minimale input weten wat hen te doen staat. Ze weten ook precies de juiste vragen te stellen, die mij dan ook weer aan het denken zetten. Ik schakel graag direct met de developers, maar het is ook heel prettig om een business analist in het team te hebben. Hij staat tussen de ontwikkelaars en de business in en bekijkt alles vanuit een fris perspectief. Dat houdt ons allemaal kritisch en scherp. Onze relatie heeft het niveau van leverancier-klant ver overstegen. We sparren samen en zijn continu opbouwend bezig.”

“Direct contact, snel schakelen, elkaar uitdagen en wederzijds vertrouwen, dat zijn de belangrijkste redenen voor onze samenwerking.”

Jullie werken volgens de scrum-methodiek. Hoe bevalt dat?

“Ik heb bij Indicia de overgang meegemaakt van de watervalmethodiek naar scrum. Een hele verbetering, vind ik. Vroeger hadden we tegen het einde van het jaar vaak van die mega releases. En dan wist ik: elke dag dat de releasedatum dichterbij komt, wordt de druk voor de jongens groter en groter. Ze waren dan zo toegewijd en gepassioneerd dat ze ’s avonds om tien uur nog aan een pizza zaten om alles af te krijgen. Nu met scrum is dat wel anders. We hakken de mega releases in kleine delen (user stories), bereiden de sprints voor, werken concreet naar een resultaat en gaan dan weer door naar de volgende sprint. Ik zit er als product owner veel dichter bovenop en weet beter waar iedereen mee bezig is. Dat geeft rust. Sinds de overgang naar scrum heb ik de productiviteit en de kwaliteit omhoog zien gaan. Ik heb echt vertrouwen in de capaciteiten van Indicia. Dus ja, wij hebben geen andere leverancier meer nodig.

“Ik weet als product owner veel beter waar iedereen mee bezig is. Dat geeft rust.”

Wil jij ook zo’n goed converterende website, die stabiel is maar ook flexibel?