Krijg hoogwaardige leads door
waardevolle, gepersonaliseerde content

Je wil de juiste content delen, op het juiste moment, met de juiste personen… Maar hoe doe je dat en hoe vind je die juiste personen in een enorm publiek? Online is dit lastiger dan offline. Je staat niet oog in oog met websitebezoekers en kunt dus minder goed inspelen op wat je ziet gebeuren bij je klant. Contact via chat, email en formulieren is sympathiek, maar vergt ook veel tijd van jouw medewerkers.
Dát is waar marketing automation om de hoek komt kijken. Marketing Automation laat je efficiënt, grootschalig en gepersonaliseerd interacteren met jouw doelgroep.

Marketing automation: persoonlijke interactie op schaal

Met marketing automation bied je klanten, prospects en andere websitebezoekers een gepersonaliseerde ervaring op schaal, zonder dat je de content handmatig afstemt op je bezoekers. De personalisatie gebeurt automatisch, op basis van data-analyses en vooraf opgestelde processen.

Hoe werkt marketing automation?

Door alle data te analyseren die je opslaat, ontdek je patronen. Je ziet bijvoorbeeld dat bepaalde persoonskenmerken van belang zijn bij de aankoop van een product of dienst. Op basis daarvan bouwen we processen waardoor het systeem automatisch de juiste content op het juiste moment onder aandacht van de juiste bezoeker brengt. En zodra eenzelfde type persoon op de website terecht komt, verhoog je, dankzij de kennis van profielen en patronen, de kans dat hij ergens op klikt.

Wat levert marketing automation op

De voorspellende waarde van een marketing automation systeem wordt door de continu groeiende berg aan data steeds sterker. Daardoor is je targeting na elke analyse nog nauwkeuriger, effectiever en efficiënter. Zo voorkom je bijvoorbeeld verspilling van verkoopinspanningen en verlaag je je acquisitiekosten aanzienlijk. En doordat prospects altijd relevante, gepersonaliseerde content krijgen ‘voorgeschoteld’, levert marketing automation hoogwaardige leads op: mensen die écht geïnteresseerd zijn in jouw product of dienst.

Loyale klanten

Marketing automation helpt je ook om bestaande klanten te behouden en ze aan jouw organisatie te binden. Doordat je klanten relevanter gaat bedienen, is de kans groter dat ze terugkomen. Combineer je dit met inspirerende content? Dan is de kans zelfs aanwezig dat je van gewone klanten trouwe ambassadeurs maakt. Dat is het ultieme doel van marketing automation.

Marketing automation heeft tijd nodig

Let op. Marketing automation levert niet binnen een dag leads op. Los van de financiële investering, kost het tijd en aandacht om de processen goed in te richten en de content op orde te krijgen. Soms moeten processen nog worden ontwikkeld. Vaak raakt dat verschillende afdelingen en dat vraagt om afstemming. Maar als het systeem eenmaal is ingericht, kan de machine aan! Vanaf dat moment merk je direct dat de inspanningen worden beloond.

Precisiewerk, juist op grote schaal

Door de geweldige transparantie die internet biedt, vinden (potentiële) klanten met een paar drukken op de knop een vergelijkbaar product of een nieuwe leverancier. Alleen door klanten écht centraal te stellen en toegevoegde waarde te bieden, kunnen organisaties zich onderscheiden. De klant is leidend in alles wat bedrijven doen. Dit heet ‘consumer obsession’.
Bij deze onomkeerbare ontwikkeling hoort een klantbenadering die inspeelt op sociale netwerken, engagement en kennisuitwisseling. Alleen op die manier houd je klanten geboeid en blijf je hun verwachtingen overtreffen. Enerzijds zit hem dat in pakkende content. Anderzijds in relevantie: je wilt je klant niet verliezen aan concurrenten die contact met hen zoeken, maar je wilt ze ook niet irriteren met een overkill aan ongewenste content. Marketing automation zorgt voor de juiste balans. De juiste persoon krijgt de juiste content te zien, op het juiste moment. Precisiewerk op grote schaal dus.

Marketing automation kan niet zonder content

Marketing automation zonder content is als zonnepanelen onder de grond: een technisch hoogstandje dat niets oplevert. Heb je niet genoeg content? Geen nood. We zien vaak dat bedrijven meer bruikbare content in huis hebben dan ze zelf weten. Dat noemen we ‘ongeorganiseerde content’. Wij helpen graag om die content naar boven te halen, te structureren en waar nodig te vertalen. Op die manier maken we jouw content zo aantrekkelijk mogelijk en brengen we het materiaal in lijn met de strategie van jouw organisatie. Daarmee wordt jouw content een marketingkanaal. Een sterk middel om nieuwe klanten binnen te halen en fans te maken van je bestaande klanten.

Heb je toch te weinig content om je marketing automation optimaal te laten werken? Dan helpen we je graag met het creëren van content. Laat ons een vrijblijvende inventarisatie doen!

Aan de slag met marketing automation?

    Wil je aan de slag met marketing automation? We helpen je graag! Alvast een paar adviezen:

  • 1. Begin klein op bestaande campagnes: crawl, walk, run.
  • 2. Zorg voor draagvlak en promotors op alle relevante afdelingen.
  • 3. Besef dat omzetverantwoordelijkheid een gezamenlijk proces is van de sales- en marketingafdeling van jouw organisatie.
  • 4. Make the model work en ga als afdeling marketing en sales samen het leerproces in; inventariseer welke onderdelen van jouw afdelingsprocessen beïnvloed worden door Marketing Automation.
  • 5. Investeer in training, begeleiding, kennisontwikkeling en updates.

Case marketing automation

Voor de contenthub Hellocars hebben wij het volledige marketingproces geautomatiseerd: van het bedienen van bezoekers tot en met sales qualified leads. Het resultaat? Directe conversie naar de verkoop van bijvoorbeeld auto’s, financieringen, betimmeringen, verzekeringen.