6 Redenen Voor Ondernemers En Marketeers Om The A-team Te Vriend Te Houden
De 4 leden van The A-team zijn ideale voorbeelden van persona’s die je kan gebruiken om conversie naar en -op je website te verhogen. Het denken vanuit persona’s om je doelgroep(en) beter te leren begrijpen, heeft vele voordelen voor ondernemers en marketeers.
Wat zijn persona’s?
Voordat we dieper ingaan op de voordelen, geven we een korte introductie in persona’s. Een persona is een gedetailleerde beschrijving van kenmerken, interesses, motivaties en behoeften van een type klant. Persona’s helpen jou als ondernemer of marketeer om je in je doelgroepen te verplaatsen.
4 type bezoekers/gebruikers
Volgens het wetenschappelijke MBTI-model, kunnen we vier persona’s onderscheiden. Om deze 4 typen te personificeren maken we veel gebruik van de vier A-team leden. Hannibal, Face, B.A. en Murdock zijn karakters die -dankzij de ontelbare herhalingen van de serie op tv- bij velen tot de verbeelding spreken. Ze maken het eenvoudiger om je te verplaatsen in jouw type klanten en/of bezoekers.De 4 typen zijn:
>> De methodische bezoeker (Hannibal):
- Veel informatie
- Planmatig
- Zorgvuldig
- Controlerend
- Ordentelijk gestructureerd
- Veeleisend/kritisch
- Betrokken
>> De humanistische bezoeker (Face):
- Vindt structuur belangrijk
- Zoekt achtergronden en meningen
- Vertrouwen is belangrijk
- Op zoek naar ervaringen van anderen
- Is te raken met emotie
- Mensen-mens
- Beslist op gevoel
>> De spontane bezoeker (Murdock):
- Spontane klikker
- Als iets niet aanspreekt, dan is hij zo weer weg
- Geen behoefte aan theorie
- Kan goede ambassadeur zijn
- Informatie kort en op maat
- Vindt goede service en vernieuwing belangrijk
>> De competitieve bezoeker (B.A.)
- Snel en direct op doel af
- Willen feiten zien
- Geen onnodige info
- Analytisch
- Ongeduldig
- Inventief, oplossingsgericht
- Sociaal
- Bottom-up/gelijkwaardigheid
6 goede redenen om The A-team in te zetten
1. Ze zorgen voor een goed plan
The A-team deed geen impulsieve dingen. Er zat altijd een plan achter, dat tot in de puntjes tot uitvoering werd gebracht. Hetzelfde geldt voor in het kaart brengen van doelgroep. Door voor elke persona een ‘klantreis’ samen te stellen, weet je van tevoren waar je hem vindt, waarmee je hem triggert en hoe je hem op jouw site het beste laat converteren.
2. Ze laten je anders kijken naar jouw marketingboodschap
Net zoals iedere ondernemer ben je trots op je eigen product. Het liefst wil je iedere bezoeker alles vertellen, tot in de kleinste details. Maar B.A. zou zeggen: “Shut up fool!”. Hij wil compacte informatie, snel naar de kern. Terwijl Face de info niet van jou wil horen, maar liever via reviews van mensen die al gekocht hebben.
3. Ze geven jouw website structuur
Welke button moet waar? Wél of geen zoekbalk? Eerst de aanbieding of eerst de uitleg? Sfeerfoto of infographic? Deze relevante vragen zijn lastig te beantwoorden zonder een duidelijk beeld van wie je op welke plek wil aanspreken. De persona’s dwingen je om goed na te denken over elke functie, boodschap en klikmogelijkheid op jouw website. Dat lijkt misschien wat overdreven, maar geloof ons, het zorgt voor betere resultaten.
4. Ze hebben hun eigen interesses
De 4 type persona’s hebben één ding gemeen. Jouw merk interesseert hen (nog) niets. Ze hebben wel vele andere interesses, drijfveren en behoeften die aansluiten bij jouw product, verhaal of waarden. Via goed gedefinieerde persona’s kom je te weten wat jullie verbindt. Het gaat tenslotte om wat jouw doelgroep wil horen. Niet om wat jij wil vertellen. De interesses kun je zowel gebruiken in de see, think, do en care fase. Zo is ‘gevoelsmens’ Face niet zozeer geïnteresseerd in de techniek van een Tesla, maar hangt hij aan Elon Musks lippen die predikt over een betere wereld zonder fossiele brandstoffen.
Het gaat om wat jouw doelgroep wil horen. Niet om wat jij wil vertellen.
5. Ze helpen je met marketing middelen kiezen
Ook bij het kiezen van de middelenmix binnen je marketingplan bieden de persona’s een helpende hand. Spontane Murdock klikt zonder na te denken op een aantrekkelijke Instagram aanbieding, terwijl methodische Hannibal liever een white paper download. Waarover die white paper moet gaan? Daar komen de interesses uit het vorige punt goed van pas.
6. Ze winnen elke keer weer!
Laten we eerlijk zijn, het maakt niet uit welke aflevering je terugkijkt van The A-team; aan het eind zijn zij de winnaars. En zo’n succesratio wil jij natuurlijk ook. Neem daarom de moeite om samen met jouw team de diverse persona’s voor je marketing-doelstellingen zo uitgebreid mogelijk te bepalen. Je zal zien: